• Vilchez, J. L. (in press). Validación en población ecuatoriana de una Cédula de Autolesiones sin intención suicida basada en el DSM-5 [Validation of a Self-inflicted Injury without suicidal intention Questionnaire based in DSM-5 criteria in an Ecuadorian population]. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica– e Avaliação Psicológica. ICF052
  • Tacuri, R. D., Bernal, M., & Bunay, R. (2018). The relationship of reading attainment to laterality, saccadic eye movement and color in children. Maskana, 9.
  • Vilchez, J. L. (2018). Mental footnotes. Knowledge constructivism: From logical thinking and personal beliefs to social rationality and spiritual freedom. Journal of Religion and Health, 1-19. doi:10.1007/s10943-018-0591-5
  • Alonso-García, S. y Vilchez, J. L. (2018). Validación de un cuestionario para la evaluación de la eficacia de la acción tutorial [Validation of a questionnaire for evaluating the effectiveness of tutorial action]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4). 1721
  • Vilchez, J. L. (2018). Medida y fiabilidad de la influencia de factores socio-psicológicos en la agresividad en el aula [Measure and reliability of the influence of socio-psychological factors on the aggressiveness in the classroom]. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 10(2). 1103-3344-1-ED
  • Bernal, M., & Feyen, J. (2017). A preliminary response from the Faculty of Psychology students of the University of Cuenca to the modified EFL teaching approach. Maskana, 8, 61-69. doi:10.18537/mskn.08.01.05
  • Vilchez, J. L. (2017). The solution for the Behavioural Constellation of Deprivation: The Popular and Solidarity Economy. Psychology & Developing Societies, 29(2), 1-18. doi:10.1177/0971333617716841
  • Vilchez, J. L. (2017). Effects on movement of emotional pictures: The role of meaning and the power of the context. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 12, 1–11. doi:10.5114/nan.2017.68896
  • Vilchez, J. L. (2017). Representativity and univocity of traffic signs and their effect on trajectory movement in a driving-simulation task: Warning signs. Traffic Injury Prevention, 18(5), 544-549. doi:10.1080/15389588.2016.1255330
  • Vilchez-Tornero, M. y Vilchez, J. L. (2017). Medidas coercitivas desde el punto de vista psicológico del paciente [Measures of coercion from patients` point of view]. La Revista Cubana de Medicina Militar, 46(3). Retrieved from http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/download/55/96
  • Vanegas-Quizhpi, O. S. y Vilchez, J. L. (2017). Impacto en el aumento del ejercicio físico sobre el estado nutricional de los escolar [Impact of the increase of physical exercise on the nutritional status of schoolchildren]. La Revista Cubana de Medicina Militar, 45(4). Retrieved from http://bvs.sld.cu/revistas/mil/vol45_4_16/mil07416.htm
  • Vilchez, J. L. (2016). Mental footnotes: Knowledge constructivism from logical thinking to personal beliefs and therapy. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process and Outcome, 19(2), 157-164. doi:10.4081/ripppo.2016.234
  • Correa, F. y Cumbe, M. (2015). Normativas y metodologías participativas entorno al reciclaje inclusivo en la zona Andina. Política y Sociedad, 52(2). 371-386.
  • Bernal, M. y Cañizares, E. (2015). Síndrome Irlen: Uso de transparencias de color y mejoras de la lectura en escolares urbanos de Cuenca. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad de Cuenca, 33(3), 50-56. Disponible en https://bit.ly/2px6XMF
  • Bernal, M. (2015). Prevalencia del síndrome Meares-Irlen/estrés visual que afecta la lectura en niños de tercer grado. Maskana, 6, 69-78. Disponible en https://bit.ly/2GhXVNc
  • Bernal, M. (2015). Dislexia, déficit de atención / hiperactividad o Síndrome Irlen. Maskana, 6(2), 109-119. Disponible en https://bit.ly/2FVQgEZ
  • Vilchez, J. L. (2015). Effects of mental footnotes on the trajectory movement in a driving simulation task. Journal of Motor Behavior, 47(3), 211-225. doi:10.1080/00222895.2014.974492
  • Vilchez, J. L. (2013). The locus of stimuli meaning in the influence of attention on movement: Meaning-Dependent Activation Model. The Journal of Mind and Behavior, 34(2), 165-176.
  • Vilchez, J. L., & Tornay, F. J. (2012). Irrelevant stimuli produce a path deviation in a driving-simulation task. Cognitive Systems Research, 17–18, 81–89. doi:10.1016/j.cogsys.2011.11.003
  • Vilchez, J. L. (2011). Atención y Movimiento: Modelo de Activación de Respuesta dependiente del Significado [Attention and Movement: Meaning-Dependent Response Activation Model]. Saarbrücken, Alemania: LAP Lambert Academic Publishing GmbH & Co. KG.
  • Vilchez, J. L. (submitted). Mental footnotes: Knowledge constructivism from logical thinking to daily functioning. European Journal of Philosophy.
  • Vilchez, J. L. (submitted). Mental footnotes. Knowledge constructivism: From logical thinking and personal beliefs to social rationality. Integrative Psychological and Behavioral Science.**
  • Vilchez, J. L. (submitted). A method to measure Representativity and Univocity of traffic signs and to test their effect on movement. MethodsX.**
  • Vilchez, J. L. y Bernal, M. (submitted). Propiedades psicométricas de la Escala Perceptual de Lectura Irlen en población infantil ecuatoriana [Psychometric properties of the Irlen Perceptual Reading Scale in an Ecuadorian child population]. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica– e Avaliação Psicológica.
  • Vilchez, J. L. (submitted). The economical reasoning: Mental Footnotes and the Popular and Solidarity Economy. Avances en Psicología Latinoamericana.
  • Vilchez, J. L. (submitted). The role of Cortex in sensory-motor development in the perinatal period. Avances en Psicología Latinoamericana.
  • Vilchez, J. L. (submitted). Endogenous and exogenous effects on a driving-simulation task: Meaning-Dependent Response Activation Model. Basic and Clinical Neuroscience.*
  • Vilchez, J. L. y Buñay, R. (submitted). Eficacia de las medidas políticas e índices internacionales de criminalidad: El caso de la República del Ecuador durante el periodo 2010-2016 [Efficacy of political measures and international crime rates: The case of the Republic of Ecuador during the period 2010-2016]. Gestión y Política Pública.**
  • Vilchez, J. L. y Correa Herrera, J. F. (submitted). La Economía desde una perspectiva psicológica: Economía Popular y Solidaria [Economy from a psychological perspective: Popular and Solidary Economy]. Estudios demográficos y urbanos.**
  • Vilchez, J. L. (submitted). Aplicación de notas mentales en la terapia de ataques de pánico: Estudio de dos casos únicos [Application of mental footnotes to panic attack treatment: A two cases study]. Revista de Psicología.
  • Vilchez, J. L. (submitted). Revalidación en población ecuatoriana del Child´s Report of Parental Behavior Inventory (CRPBI) [Revalidation in Ecuadorian population of the Child´s Report of Parental Behavior Inventory (CRPBI)]. Aquichan.**
  • Vilchez, J. L., Vanegas-Quizhpi, O. S., Samaniego-Chalco, M. J., Vilchez Tornero, M. y Sigüenza Campoverde, W. G. (submitted). Relación entre estilos parentales y conductas autolesivas sin intención suicida en población ecuatoriana: La hipótesis de “la llamada de atención parental” [Relationship between parenting styles and self-harm without suicide intention in Ecuadorian population: The “drawing attention” hypothesis]. Avances en Psicología Latinoamericana.